سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: با ورود لایحه بودجه 90 به مجلس، رایزنی برای چگونگی بررسی و تصویب آن در مجلس بالاگرفته است.

 محمد حسین فرهنگی

به گزارش همشهری پیش از این نمایندگان مجلس و هیات رئیسه تصویب کامل بودجه 90 را تا پایان سال بعید دانسته بودند. دیروز نیز نمایندگان مجلس، جلسه‌ای غیرعلنی برای نحوه رسیدگی به بودجه داشتند که ظاهرا به نتیجه خاصی نرسیده است. در این زمینه محمدرضا باهنر، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در بررسی لایحه بودجه در مجلس، آیین‌نامه مجلس باید رعایت شود و هیچ راهی برای اینکه این آیین‌نامه اجرایی نشود وجود ندارد. اما احمد توکلی نماینده تهران معتقد است که تنها راه قانونی مجلس، تصویب بودجه چنددوازدهم است. به گزارش فارس، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ضیق وقت مجلس برای بررسی قانونی لایحه بودجه سال 90 تأکید کرد: چون دولت دیروز سه‌شنبه با ارائه الحاقات بودجه، تقدیم لایحه را تکمیل کرد، در واقع مانند این است که لایحه را سه‌شنبه ارائه کرده است و تکثیر و توزیع لایحه چهارشنبه انجام می‌شود. در این زمینه با محمد حسین فرهنگی، نماینده مجلس و نایب اول کمیسیون برنامه و بودجه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که لایحه بودجه 90 به‌صورت ناقص به مجلس ارائه شده است. درست است؟

خیر، به‌صورت کامل ارائه شده و در حال توزیع است.

  • ارزیابی اولیه از لایحه ارسالی دولت چیست؟

مجلس بررسی‌های خود را انجام خواهد داد و تغییرات مورد نظر خود را اعمال خواهد کرد. به‌طور حتم در بودجه اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد اما بودجه ارائه شده توسط دولت قابل دفاع است و تاکید زیادی روی بخش عمرانی دارد.

  • فکر می‌کنید قیمت‌هایی که برای نفت در بودجه تعیین شده واقع بینانه است؟

بله، با توجه به میانگین قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمت‌های اعلام شده توسط دولت منطقی است.

  • به‌نظر شما آیا افزایش 46 درصدی حجم بودجه هم منطقی است؟

بخش قابل توجهی از افزایش بودجه مربوط به بخش عمرانی خواهد بود و به‌طور طبیعی مجلس از توسعه در بخش عمرانی استقبال می‌کند. همچنین در بخش جاری بیشتر بخش‌های حمایتی تقویت شده است.

  • آیا اقتصاد ایران توان جذب بودجه 47 هزارمیلیارد تومانی در بخش عمرانی را خواهد داشت؟

بخش قابل توجهی از بودجه عمرانی بابت بدهکاری دولت به پیمانکاران است که مربوط به سال‌های گذشته می‌شود و بخشی از آن هم مربوط به آینده خواهد بود. به‌نظر من ظرفیت عمرانی کشور بسیار فراتر از اینهاست.

  • روند بررسی بودجه در مجلس چگونه خواهد بود؟

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس بعد از توزیع لایحه بودجه، نمایندگان و کمیسیون‌ها نظرات خود را جمع بندی می‌کنند و بعد از 2 هفته آن را به کمیسیون تلفیق گزارش می‌کنند و بررسی‌های کمیسیون تلفیق از آن زمان شروع خواهد شد. البته کمیسیون تلفیق می‌تواند از اکنون جلسات خود را تشکیل دهد اما بررسی‌های دقیق و رسیدگی به گزارش‌های کمیسیون‌ها عملا به بعد از وصول گزارش کمیسیون‌های مربوطه موکول می‌شود.

  • آیا بودجه تا پایان سال تصویب خواهد شد؟

احتمالا گزارش تلفیق امسال آماده می‌شود و بخش عمده‌ای از آن نهایی خواهد شد اما اگر تتمه‌ای هم داشته باشد اوایل سال آینده بررسی خواهد شد و ممکن است شاهد تصویب بودجه به‌صورت چند دوازدهم باشیم.

کد خبر 128955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز